Pakko myöntää, en pystynyt elämään ilman kirjastoa ja nyt loman lopulla kävin pitkästä aikaa kirjastossa oikein pitkällä ajalla. Kaunokirjallisuuden lisäksi osui katseeni myös kirjoittajan opas -hyllylle, ja valitsin sieltä pari kirjaa, joissa toivoin annettavan vinkkejä kirjoittajalle.
Antti Tuuri: Kuinka kirjoitan romaanin
(2004, Art house)
oli pettymys, enkä jaksanut lukea intensiivisesti alkua pidemmälle.
Siksi en osaa tästä kirjasta sanoa muuta kuin, että tässä kerrotaan, kuinka ja missä Tuuri on kerännyt aineistoa Pohjanmaalta teoksiinsa Talvisota, Pohjanmaa yms.
Natalie Goldberg: Avoin mieli - Kuinka elää kirjoittajan elämää
(2004, Kansanvalistusseura,
alkuteos Wild Mind. Living the Writer's Life 1990 A Bantam Book)
sen sijaan oli kiinnostava luettavaksi, vaikka se taitaa olla jo hieman vanha teos (alkuteos vuodelta 1990). Itse en ole aiemmin Goldbergistä kuullut (no, siis en ole muutenkaan lukenut kovin montaa kirjoittajan opasta), selatessa huomasin, että Goldbergin opit ovat kuitenkin käytössä, esim. ensi kesänä järjestetään Oriveden opistossa Natalie Goldberg -kurssi (klik), jonka vetää Goldbergin toisen teoksen Luihin ja ytimiin suomentaja Niina Hakalahti.
Goldbergin kirjoista oli Kiiltomadon sivulla kiinnostava ja tyhjentävä kirjoitus (klik). Goldbergin teoksessa on samaan tapaan kuin viime vuonna lukemassani Sata sivua -teoksessa lukujen lopuissa kivoja kirjoitusharjoituksia. Lisäksi Goldbergin teksti on kirjoittajaa tsemppaava: älä lannistu; älä viivyttele vaan aloita kirjoittaminen nyt; ajattele, että kirjoittaminen työnä on mielekästä; ystävysty muiden kirjoittajien kanssa, joiden kanssa voit keskustella. Teoksessa on myös mainioita ajatuksia hyvästä kirjasta:
tarinassa on oltava ainakin yksi kysymys, joka panee lukijan kääntämään sivua ja odottamaan vastausta.
Goldbergin pääajatuksena on treenikirjoittaminen, joka on kirjoittamista ilman suurempaa pohdiskelua: Kirjoittamista niin, että pilkkuvirheet eivät vie ajatuksia, vaan kynä lennättää ajatuksia. Myöhemmin teksti kannattaa lukea ääneen ja siitä voi korjata kieliopin sekä ajatuksen.
Pieniä ristiriitaisuuksiakin löytyi kirjasta: Ensin Goldberg kirjoittaa tutustaan, jolla oli kiireinen arki, mutta joka kirjoitti kuitenkin aina kun se vain lyhyestikin oli mahdollista. Goldberg oli itse ansiotyössä ja niin väsynyt ja stressaantunut, että aikaa kirjoittamiseen ei ollut. Edes sitä 15-minuuttista, jonka hänen tuttunsa sai pihistettyä arjesta.
Goldbergin teoksen ohjeet ovat myös erilaisia kuin monen muun oppaan, joita olen sivusilmällä lukenut. Kun yleensä kirjoitusta halutaan aikatauluttaa: tämän ja tämän verran sanoja päivässä, Goldberg relaa ja antaa kirjoittajalle armoa:
Varaa päivä täydelliselle laiskuudelle. Älä pukeudu, ellet tahdo. Älä vaivauda pesemään hampaita, siitä on muutenkin niin paljon vaivaa. Anna asioiden olla.
Päivän lopuksi lähesty muistikirjaa kuin ohimennen ja kirjoita, mutta vain jos tuntuu siltä. Ei haittaa, vaikket kirjoittaisikaan. Laiskana vietetty päivä hedelmöittää kirjoittamista pitkään.
Muita ohjeita en anna. Laiskottele, siinä on kylliksi.
Tämä kuulostaa sellaiselta, että minäkin taidan pystyä kirjoittamaan romaanin!
****
Goldbergin harjoituksista kokoan vielä loopuksi muutaman:
1. Kirjoita 10 minuuttia siitä, mitä kaipaat kuollessasi. Mitkä ovat ne asiat, jotka kuolevat kanssasi? "Kaipaan aamukastetta nurmikolla."
Olen itse laittanut muistin tällaisen jutun asioista, joita ihmiset katuvat kuolinvuoteellaan. Minusta aika lähellä kirjoitusharjoitusta.
Kiinnostavaa: mikä on ihmiselle tärkeintä elämässä?
2. Kerro, milloin tunsit olevasi yhtä jumalan, jumalattaren tai minkä tahansa voiman kanssa. Kerro yksityiskohdat.
Kiinnostavaa: Milloin ihmisen elämässä tapahtuu voimakkaita asioita?
3. Tee luettelo omista nautinnoistasi - ei niistä, joista pidät äitisi, tyttöystävän tai tätisi takia. - - Poimi luettelostasi yksi nautinto ja kirjoita siitä 10 minuuttia.
Kiinnostavaa: Ihmisen vahvat elämykset - liittyy vahvasti kohtaan 1 -> mikä on tärkeintä elämässä?
4. Kirjoita kaupungeista, joiden läpi olet matkustanut, ja kirjoita paikoista, joihin olet pysähtynyt muutamaksi päiväksi.
Kirjoita automatkoista. Kirjoita junista. Kirjoita hotelleista, joissa olet yöpynyt. Anna mennä. Kirjaa 20 matkustusaihetta.
Kiinnostavaa: miljöökuvaukset, maku-, näkö-, kuulo-, haju- ja tuntoaisti. Uudet elämykset: mikä on tuttua itselle ja mikä erilaista.
*****
Itse kaivan aina vuoden alussa kirjoitusoppaat esiin ja päätän, että nyt inspiroidun ja aloitan. Katsotaan, miten pitkälle tänä vuonna inspiroidun... Goldbergin harjoitukset ovat varsin kiinnostavia. Niin kuin myös aiemmin lukemani 100 sivua -teoksen. Katsotaan, mitä harjoituksissa syntyy...
Mielenkiintoinen kooste, kiitos!
VastaaPoista