Kuvaile itseäsi kolmannessa persoonassa:
* yllättyneen ihmisen näkökulmasta
* salaisen ihailijan näkökulmasta
* vihamiehen näkökulmasta
Mitä olet halunnut valtavasti, mutta et ole saanut? Rakkautta, työtä, onnellista perhettä?
Sulje silmäsi.
Tarkkaile muutaman minuutin ajan ympäristöäsi pelkän kuuloaistin varassa.
Mitä kuuluu aivan lähellä sinua?
Mitä kuuluu kaukaa puiden ja rakennusten takaa?
Kirjoita paperille erilaisia abstrakteja asioita ja aihepiirejä.
Valitse listaltasi yksi.
Lähesty sitä viiden aistin kautta.
Miltä valitsemasi sana kuulostaa, näyttää, haisee, tuntuu ja maistuu?
Muistele hetkeä, jolloin olet ollut erityisen onneton, onnellinen tai muun hyvin voimakkaan tunteen vallassa.
Missä olit? Mitä näit?
Mitä haistoit? Mitä kuulit?
"Kaikilla ihmisillä on oikeuksia, mutta on parempi, jos erilaiset ihmiset pysyttelevät samankaltaisten parissa."
Valitse yksi väittämä, joka kiehtoo, ärsyttää, vaivaa, mietityttää tai ihastuttaa sinua erityisesti.
Kirjoita keitä ihmisiä, mitä paikkoja, tekoja ja kuvia väittämä tuo mieleesi.
Sata (ja vähän ylikin) sivua vinkkejä, miten kirjoittaa.
Elina Hirvonen & Anu Silfverberg (Avain 2010)
Vielä muutama vinkki ajan hallintaan:
missä ja millä ajalla?
Kirjoitusoppaat ovat hauskoja ja samalla kertaa niissä on jotakin hyvin ärsyttävää. Lempioppaani on Goldbergin Luihin ja ytimiin. Pidän siitä sallisvuudesta, jolla Goldberg kirjoittamiseen suhtautuu. Tosin, huomaan että sallivuudella on myös kääntöpuolensa: sitä huomaa sallivansa täydenllisen kirjoittamattomuudenkin siinä kaiken muun sallimisen sivussa. On vaikea pitää yllä kirjoittamista kirjoittmatta.
VastaaPoistaVähän samanlaisia metodeja olen käyttänyt, kun olen yrittänyt saada oppilaat kirjoittamaan. Tässä hieman yksityiskohtaisempia vinkkejä, mutta aika samat perusasiat. En tiedä, miten toimii. Pitää kokeilla.
VastaaPoista