MARI A:N KIRJABLOGI

Kirjablogissani kirjoitan lukukokemuksistani, lukemistani kirjoista ja niistä kirjoista, jotka haluaisin lukea. Välillä myös kirjoitan ja kuvaan jotain muuta elämästäni.

Viestit kulkevat osoitteeseen mariankirjablogi@yahoo.fi

perjantai 4. marraskuuta 2011

Anne Wiazemsky: Nuori tyttö


Anne Wiazemsky (s. 1947) on ranskalainen näyttelijä, kirjailija ja ohjaaja, joka on kirjoittanut 11 romaania. Wiazemsky vieraili edellisvuoden kirjamessuilla, mutta en siellä häneen törmännyt. Kirja Nuori tyttö (2009, Artemisia, suomentanut Sari Hongell, alkuperäinen teos Jeune fille, 2007) sen sijaan lähti mukaan kirjastosta, ja olikin kiinnostava tuttavuus.

Kirja on omaelämäkerrallinen: kirjassa Anne näyttelee nuorena, uutena näyttelijättärenä Robert Bressonin elokuvassa Au hasard Balthazar (1966). 

Totta, Robert Bressonin seurassa filmausta edeltävien viikkojen aikana minulla oli hauskaa. Hän hämmensi minua usein, kauhistutti joskus, hämmästytti aina. En ymmärtänyt häntä kaiken aikaa, mutta kuuntelin häntä, vastaanottavaisena, viehättyneenä. Kun hän sai minut nauramaan, en tiennyt, tapahtuiko se hänen tietämättään vai koska hän oli niin halunnut. Ja hänen kanssaan minä nauroin usein.

Kirjassa Anne on 18-vuotias tyttö, joka on ensimmäistä kertaa poissa kotoa, ohjaajan ihailun kohteena. Mutta Annella on myös omia ihastuksia, joiden kanssa hän kasvaa naiseksi, aikuiseksi, kaikilta salaa.

Mystisesti minun ruumiini tiesi miten toimia, ilman pelkoa, ilman häpeää, niin luonnollisesti että se hämmästytti minua, ikään kuin rakastelu ensimmäistä kertaa sujuisi itsestään, päinvastoin kuin olin aikaisemmin kuullut sanottavan. - - Ojennuin joka suuntaan, pyörin sängyssä, nautinnosta ja ylpeydestä humaltuneena: olin tehnyt sen!  

Kirjan teksti on kevyttä, kaunista, henkistä ja ruumiillista. Kaikkea samaan aikaan. Anne Wiazemsky oli minulle aivan tuntematon ihminen (tiedän liian vähän ranskalaisesta elokuvasta), niinpä kirjaa lukiessa tuli monta kertaa eteen kysymyksiä: Kuka hän on? Elokuvan osalta sain täydennystä katsoessani youtube-pätkiä, vaikka olisi tehnyt mieli katsoa elokuva kokonaankin. Sen verran paljon kirjassa kuvattiin elokuvan tekoa, että se alkoi kiinnostaa. Mielenkiintoinen tuttavuus kaiken kaikkiaan.





Tätä ovat lukeneet myös Arja ja kirjailijaa muuten Zephyr.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti