Apua! Kesä on juuri alkamassa, mutta pakko haistella jo hieman, mitä tulee syksyllä kustantamoilta suomeksi. Paljon ihania suomennoksia on tulossa ja kotimaisilta lemppareiltani on tulossa myös paljon hyvää luettavaa!
Listasin eri paikoista kiinnostavat, ja koska niin moni kirja alkoi tässä vaiheessa kiinnostaa, laitoin vielä korostuksen vuoksi nuo kaikkein eniten minua kiinnostavat kirjat esiin.
TOUKOKUU:
Khaled Hosseini: Ja vuoret kaikuivat (OTAVA) - Hosseini on Hosseini, ajattelin uudelleenlukea Leijapojan ja Tuhat loistavaa aurinkoa ihan vain päästäkseni tunnelmaan
Taina Haahti: Koeaika (SILTALA) - koska pidin aiemmastakin kirjasta
KESÄKUU:
Pia Heikkilä: Operaatio Lipstick (OTAVA) - sinkkuna Kabulissa, kiinnostavaa...
Vera Vala: Kosto ikuisessa kaupungissa (GUMMERUS) - pidin Valan esikoisestakin, tämäkin pitää kokeilla siis
Ursula Poznanski: Viisi (Atena Kustannus) - Euroopassa suuren suosion saanut dekkari - dekkarikesään kiinnostaa
HEINÄKUU:
Antti Heikkinen: Pihkatappi (SILTALA) - sukupolvitarina & esikoiskirja
ELOKUU:
Marissa Mehr: Veristen varjojen ooppera (WSOY) - elämä on oopperaa, esitteli Mehr kirjansa - kiinnostaa, miten ooppera ja elämä yhdistyvät tässä kirjassa
Kjell Westö: Kangastus 38 (OTAVA) - Westö on Westö, kesällä aion lukea Leijat Helsingin yllä, muistellakseni, miksi rakastan Westön kirjoja.
Pasi Pekkola: Unelmansieppaaja (OTAVA) - esikoiskirja nuorista, jotka muuttavat unelmineen Helsinkiin
Joel Haahtela: Tähtikirkas, lumivalkea (OTAVA) - tätä en aio edes perustella, Haahtelaa aion lukea myös kesällä
Virpi Hämeen-Anttila: Marionetit (OTAVA) - koska luen kuitenkin aina kaiken, minkä Hämeen-Anttila kirjoittaa
Ville Tietäväinen - Aino Tietäväinen: Vain pahaa unta (WSY) - Tietäväisen uusi sarjakuva-albumi, lapsen painajaisista
Jukka Behm: Lahjoja norsujumalalle (TAMMI) - herra Patil haastaa Vish Purin!
Veera Nieminen: Avioliittosimulaattori (TAMMI) - itäsuomalainen nainen kohtaa Länsi-Suomen avioliiton myötä, kyllä haluan lukea itäsuomalaisena, joka muutti Turkuun
Anne B. Radge: Aion tehdä sinut onnelliseksi (TAMMI) - siis mulla on aiemmatkin Radget lukematta, mutta ajatuksena innostaa
Judith Schalansky: Kirahvin kaula (TAMMI) - saksalaista Saksan teemavuoden kunniaksi
Erik Wahlström: Kaunein on se jota rakastan (SCHILDTS & SÖDERSTRÖMS) - egyptiläinen muumiokissa - ensirakkauteni
Maggie O´Farrell: Käsi jota kerran pitelin (SCHILDTS & SÖDERSTRÖMS) - 50-luvun Englannista kertomus
Kate Atkinson: Eikö vieläkään hyviä uutisia (SCHILDTS & SÖDERSTRÖMS) - Atkinsonia on kehuttu monessa paikassa, kiinnostaisi tutustua
Niina With: Taisit narrata, Stella (MYLLYLAHTI) - pakollinen chick lit
Tuomas Kyrö: Kunkku (SILTALA) - Kyrö nyt vaan on Kyrö
Fredrik Backman: Mies, joka rakasti järjestystä (ATENA-KUSTANNUS)
Riikka Ala-Harja: Reikä (LIKE) - pienesti kiinnostaa, novellit eivät ole aivan mun ominta aluetta, mutta ehkä
Niina Miettinen: Israel-tyttö (TEOS)
SYYSKUU:
Pekka Hiltunen: Iso (WSOY) - sympaattisen oloinen kirjailija sympaattisen oloisesta aiheesta
Miina Supinen: Säde (WSOY) - kirja elämästä ja kuolemasta, miten kotimainen mytologia ja arkeologia Kreikassa kohtaavat, Supinen kiinnostaa
Vikas Swarup: Nuoren naisen koetukset (WSOY) - kiinnostaa, onko tämä toinen Slummien miljonääri
Zadie Smith: Risteymiä (WSOY) - Smithin kirjat olen kaikki lukenut, N/W:n meinasin lukea enkuksi etukäteen, mutta ehkä odotan syyskuun suomennosta
Annett Gröschner: Vappuaatto (WSOY) - saksalaisen kirjallisuuden teemavuoden kunniaksi
Liza Klaussmann: Punaisen sään tiikerit (WSOY) - alustavasti tunnen kiinnostusta
Laura Lähteenmäki: North end 2 - Kaiken peittävä tulva (WSOY) - jatko-osa jään ja kylmän dystopialle: tervetuloa talvi!
Mo yan: Seitsemän elämääni (OTAVA) - Nobel 2012
Ali Smith: Oli kerran kello nolla (OTAVA) - Luin aiemmin tänä vuonna Ali Smithin kirjaa, se jäi tosi kesken, mutta luotan Otavan kirjastoon
Chimamanda Ngozi Adichie: Kotiipalaajat (OTAVA) - nämä kolme kuuluvat Otavan kirjasto -sarjaan, ja olen pitänyt sarjasta, Adichien kirjoista myös, aiemmin
Päivi Alasalmi: Joenjoen laulu (GUMMERUS)
Marie NDiaye: Kolme vahvaa naista (GUMMERUS)
Tarquin Hall: Vish Puri ja nauruun kuolleen miehen tapaus (GUMMERUS) - koska ensimmäinenkin Vish Puri oli loistava
Peter Franzén: Samoilla silmillä (TAMMI) - Tumman veden päällä ihastutti, pakkohan tämä jatko-osa on ottaa lukuu
Anilda Ibrahimi: Ajan riekaleita (TAMMI) - Punainen morsian oli hieno kirja, joten luotan etukäteen tähän rakkaustarinaan jo etukäteen
Päivi Storgård: Keinulaudalla (SCHILDTs & sÖDERSTRÖMS) - 4-kymppisen naisen, jolla on kaikki hyvin, elämässä ei olekaan kaikki hyvin
Herman Koch: Lääkäri (SILTALA) - Illallinen oli niin vakuuttava, että tätäkin pitää kokeilla
Kari Hotakainen: Luonnon laki (SILTALA) - pitkästä aikaa Hotakaista! Pitääkin kesällä lukea edellinen Hotakainen!
Jukka Laajarinne: 72 (ATENA-KUSTANNUS) - mitä tapahtuu hurskaalle muslimille "kuoleman" jälkeen?
Paula Hahtola: Aita (ATENA-KUSTANNUS) - suomalaisnainen Saksassa
Sarianna Vaara: Huomenkellotyttö (LIKE) - kun lapsi joutuu olemaan aikuinen
Karl Ove Knausgård: Taisteluni 3 (LIKE) - ostin ykkösosan, ja sillä ehdoin, että ykkönen miellyttää
Arturo Pérez-Reverte: Kohtalon tango (LIKE) - tangoa ympäri maailmaa
Malin Kivelä: Muualla (TEOS) - tyttäriä, 20-lukua
Jenni Linturi: Malmi, 1917 (TEOS) - nimi kertoo: aika ja paikka
Annika Luther: Opettajainhuone (TEOS) - kirja, jonka sankaritar on äikän ope, onhan näitä ollut, mutta aina yksi lisää pitää lukea
Johanna Sinisalo: Auringon ydin (TEOS) - tätä ennen täytyy lukea ne muut Sinisalot, joita en ole vielä lukenut (osan siis olenkin ja pitänyt aina!)
Peter Fröberg Idling: Laulu nousevalle myrskylle (TEOS) - Kambodzan Pol Potin kolmiodraamaa, ruotsalainen esikoisteos
Anna-Lena Laurén: Kuinka kallis vapaus (TEOS) - kirja Georgiasta, Ukrainasta ja Kirgisiasta
LOKAKUU:
Hassam Blasim: Irakin purkkajeesus (WSOY) - Blasimin novellit hätkähdyttivät, joten odotan tältä kirjalta paljon, kiva että kelpaa suomeksikin
Liza Marklund: Ajojahti (OTAVA)
Haruki Murakami: 1Q84, osa 3 - osat 1 & 2 (TAMMI) odottavat kirjahyllyssäni, kyllä tämäkin!
Daniel Kehlman: Minä ja Kaminski (TAMMI) - luen kesällä Kehlmanin Maineen, ja sillä ehdolla, että se vetää, luen tämänkin
Zinaida Lindén: Monta maata sitten (GUMMERUS)
Lene Kaaberbol & Agnete Friis: Poika matakalaukussa (SILTALA) - vuoden paras tanskalainen dekkari -palkinnon saanut kirja, aiheena maahanmuuttajat Tanskassa
Stefan Moster: Rakkaat toisilleen (SILTALA) - pienesti kiinnostaa, en tosin lukenut Mosterin esikoistakaan (ehkä senkin voisi lukea?)
Pasi Ilmari Jääskeläinen: Sielut kulkevat sateessa (ATENA-KUSTANNUS) - yksi syksyn odotetuimmista
Daniel Glattauer: Takiainen (ATENA-KUSTANNUS) - Kun pohjoistuuli puhaltaa -teos viehätti, tässä mennään esittelyjen mukaan rakkaudesta piinaan
***************
OTAVA - kotimaiset luottokirjailijat, Hosseinin lisäksi Otavan kirjasto -sarjan teokset kiinnostavat
WSOY - kolme käännöstä, Smith, Swarup ja Blasim, joita odotan tosi paljon, pari kivaa kotimaista, ehkä kotimaisista löytyy myöhemmin lisää yllättäjiä
TAMMI - luotan keltaiseen kirjastoon, ja pari muuta kivalta vaikuttavaa tulossa, esim. Franzén
SCHILTDS & SÖDERSTÖMS - alustavasti kiinnostuin muutamasta, ei mitään must-readeja ainakaan näin etukäteen ajatellen, mutta odotan positiivisia yllätyksiä.
MYLLYLAHTI - rikoskirjallisuutta ja muuta
SILTALA - täältä löytyi yllättävän kiinnostavia kirjoja, ja tietenkin Kyrö & Hotakainen ykköskiinnostuksina
ATENA-KUSTANNUS - ei paljon kirjoja, mutta silti löytyi kiinnostavia kirjoja!
LIKE - täällä olisi kaikea tosi kiinnostavaa, en kuitenkaan listannut kuin pari, koska kaikki ei ole ihan must-readia - katalogissa näkyy koko vuoden Liken kirjat
TEOS - Teoksen kirjoista olen melkeinpä aina pitänyt, joten täältä voi nousta vielä enemmän suosikkeja syksyyn
GUMMERUS
Hosseini ja Franzén kiinnostavat, tietysti Marklund, mutta jotenkin kuulosti tylsältä kaikki. Hämeenahoa en ole lukenut ainuttakaan kirjaa, enkä Westöä, eikä kiinnostakaan. Olenkohan noussut väärällä jalalla ylös?
VastaaPoistaHosseini, Westö, Tietäväiset, Adichie, Luther, Jääskeläinen! Ne nyt ainakin on luettava. Ja pari muuta. :)
VastaaPoistaAinakin Veristen varjojen ooppera ja Seitsemän elämääni ovat sellaisia, joita itsekin syksyllä odotan. :)
VastaaPoistaAjan reikaleita ja Lääkäri ehdottomasti. Ellei sinulla olisi ollut Ibrahimin kirjaa, olisin muistuttanut sinua siitä;)
VastaaPoistaPitää ilmeisesti kiristää lukutahtia jos aion jotain loppuvuoden kirjoja ehtiä hypistelemään. Tämänkeväisiä kirjoja olen tainut lukea krhm 3? Alkuperäisellä listalla kun niitä keikkui 27 :D Mitähän tässä keksisi puolustukseksi?
VastaaPoistaOi mikä syksy tulossa :) Ei kaisse auta kuin Jamin tavoin lukutahtia kiriä. Hienoa että Viisi tulee jo kesäkuussa!
VastaaPoistaKiva, että odotat innostuneena Hassan Blasimin Irakin purkkajeesusta. Olen juuri viimeistelemässä sen suomennosta, ja minusta se jatkaa hienosti ensimmäisen kokoelman linjaa! Terv. Sampsa P.
VastaaPoistaHei, Mainiota, että ”Vain pahaa unta” -kirjaamme odotetaan. Opuksen pitäisi olla kaupoissa jo ensi viikolla. Kustantaja on muuten WSOY, ei Otava. Lukuiloa!
VastaaPoistaKiitos korjauksesta ja tidosta =) Käynkin korjaamassa tuon kustantamon tiedot, pahoittelut!
PoistaANITA KRAATARIN, KIVINEN TIE
VastaaPoista