Kuten aiemmin kirjoitin, niin tänään oli mahdollisuus nähdä bollywoodia Helsingissä, ja kun mahdollisuuksia on kerran vuodessa, sitä ei voi missata. Vaikkakin olin nähnyt leffan pariin otteeseen, niin on aina eri asia nähdä sama isommalta kankaalta. Paitsi, että kangas ei ollut kovin iso. Ja leffan laatukin hieman huono. Silti se oli kivempaa kuin tihrustaa omalta läppäriltä tai juutuupin versioita.
Kyseessä oli siis Loikka-festari (en tiedä, onko tällainen joka vuosi, vai oliko ensimmäinen kerta, en ole aiemmin kuullutkaan), joka on tanssielokuvien filmifestari. Kivaa, että kaikenlaista erikoista jaksetaan järjestää, niin omituiset bollywoodin tykkääjät voivat ryömiä koloistaan samaan paikkaan. Kävin myös kuuntelemassa elokuvaa ennen luennon elokuvista, mutta siinä ei oikeastaan ollut mitään uutta. Kysymysten perusteella kuitenkin joillekin oli uusia asioita, joten mukavaa, että sellainenkin järjestettiin.
Devdas (2002) on Sanjay Leela Bhansalin ohjaama elokuva, jonka pääosissa ovat Shah Rukh Khan ja Aishwarya Rai; tarina pohjautuu Sharat Chandra Chatterjin romaaniin, joka on kirjoitettu vuonna 1901 (julkaistu 1917, wikipedian mukaan). Kirjasta on tehty lukuisia elokuvaversioita, kolme tämän vuoden 2002 version jälkeenkin (eri maissa).
Devdas on elokuvan päähenkilö (SRK), joka palaa opiskelumatkaltaan Lontoosta ja kotona naapurintyttö Paro (Rai) on odottanut lapsuudenystävänsä paluuta - hän on pitänyt liekkiä lampussa kaikki 10 vuotta.
Devdasille ja Parolle, samoin Paron äidille on selvää, että Dev ja Paro menevät naimisiin, mutta Devin vanhemmat eivät voi hyväksyä avioliittoa, sillä Devin perhe on rikkaampi, eikä kasteja voi sekottaa. Dev suuttuu isälleen, joka on hänen lapsuudestaan asti ollut väkivaltainen: Dev pakkaa tavaransa ja lähtee pois. Dev kirjoittaa Parolle kirjeen, jossa sanoo että heidän on parempi unohtaa toisensa. Mutta sitten hän tuleekin katumapäälle ja palaa Paron luo. Juuri sinä päivänä, jona Paro on menossa naimisiin toisen miehen kanssa, minkä ansiosta Paro kipuaa yhteiskunnassa ylöspäin.
Niinpä Dev lähtee taas pois ja alkaa viettää aikaansa bordellissa, jossa kurtisaani Chandramukhi (Madhuri Dixit) rakastuu Deviin. Dev ei kuitenkaan voi unohtaa Paroaan ja tämä yrittää hukuttaa ikäväänsä alkoholiin.
Dev käy öykkäröimässä mm. isänsä hautajaisissa ja polttamassa kotitalonsa, jolloin hänen äiti ajaa poikansa tiehensä. Dev epäonnistuu kaikessa suhteessa elämässään ja hänen ainoa ystävänsä on pullo, aina siihen asti, kunnes viina vie miehen.
Elokuva oli kallein vuoteen 2002 kuvatuista bollywod-elokuvista ja siinä onkin aivan mahtavat lavasteet ja huikeat tanssikohtaukset sekä puvut. Elokuva myös kahmi järkyttävät määrät paikallisia filmipalkintoja, joten voisi sanoa elokuvan olleen menestys.
Koska suomalaiselle on aika tuttua tuo tarina viina vie miehen, ei juoni ole mitenkään ihmeellinen. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten juopotteleva mies istuu Intiaan, jossa kännääminen ei ole kansallisurheilulaji. Surullinenhan elokuva on: isku iskun jälkeen ja menetetty rakkaus kaiken alkuna ja lähteenä.
Elokuvassa on useita eri juonenkäänteitä ja yksi on se, että Paro ystävystyy kurtisaaninaisen kanssa - ja näin osoittaa, että aatelisnainen voi olla kurtisaanin ystävä: naiset voivat tukea toisiaan. Nyt useamman katselukerran jälkeen tuli koko ajan uusia ahaa-elämyksiä elokuvasta, jossa tuntuu olevan paljon symboliikkaa ihan viimeiseen kohtaukseen saakka. Hieman itselläni kesti tottua tanssikohtauksiin, jotka ovat klassisempaa tanssia, kuin muissa SRK:n leffoissa, joita olen katsellut. Katselamaan pääsee vaikka täältä.
Kiinnostavaa elokuvassa oli se, miten siinä oli kaksi naista, joiden elämät kietoutuvat toisiinsa Devin kautta. Kun Devin isä toivottaa Paron äiteineen bordelliin, muuttaa Dev bordelliin ja kokee toisen rakkauden siellä kurtisaanin kanssa. Sen sijaan Paro välttää bordellin ja elää sitä elämää, joka oli varattu Deville.
Tykkäsin ja pidin kyllä elokuvasta. Ja tässä se nyt nähdään, että elokuvia pitää katsoa monta kertaa, että ne avautuvat. Jos niissä on jotain avautumista. Mahtavaa, että oli tällainen mahdollisuus nähdä bollywoodia!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti