07.03.2011
Toisaalta tytöt ovat edelleen aliedustettuina tieteen ja teknologian alueilla, ja tyttöjen syrjintä opetuksessa ja opetusmateriaalissa on monissa maailman kouluissa arkipäivää. Käytettävä opetusmateriaali ei monestikaan tue tasa-arvoa, vaan ennemminkin vahvistaa stereotyyppisiä näkemyksiä poikien, tyttöjen, miesten ja naisten rooleista.
Tietoteknologian käyttö leviää maailmalla hurjaa vauhtia, mutta digitaalinen kuilu on edelleen tosiasia. Osalle Planin kansainvälisen tyttödelegaationkin jäsenistä kokouksen ICT-keskustelut jäivät varmasti etäisiksi, kun omassa kasvuympäristössä ei ole tarjolla suurta valikoimaa tieto- ja kommunikaatioteknologisia palveluja ja sovelluksia.
Digitaalisen kuilun lisäksi Plan halusi nostaa esille lastensuojeluun liittyvät kysymykset. ”Oli shokki havaita, että edelleenkin suurin osa CSW-kokouksenkin osallistujamaista pitää teknologiaa kokonaan riskittömänä” ”Pelkästään pääsy teknologian käyttäjäksi ei riitä, lapsille ja erityisesti tytöille on tarjottava turvallinen pääsy huolehtivassa ympäristössä”, Munive kirjoittaa.
Plan halusikin omissa puheenvuoroissaan ja tapahtumissaan korostaa YK-päättäjille, ettei kehityksen ja tyttöjen aseman kannalta ratkaisevaa ole pelkästään opetuksen takaaminen, vaan koulujen turvallinen oppimisympäristö. Myös internetissä turvallisuuteen pitäisi kiinnittää huomiota nykyistä paremmin, jotta tytöt voisivat välttää tietoyhteiskunnan uudenlaiset, hyväksikäyttöön liittyvät riskit.
Teksti täältä.
Tietoteknologian käyttö leviää maailmalla hurjaa vauhtia, mutta digitaalinen kuilu on edelleen tosiasia. Osalle Planin kansainvälisen tyttödelegaationkin jäsenistä kokouksen ICT-keskustelut jäivät varmasti etäisiksi, kun omassa kasvuympäristössä ei ole tarjolla suurta valikoimaa tieto- ja kommunikaatioteknologisia palveluja ja sovelluksia.
Digitaalisen kuilun lisäksi Plan halusi nostaa esille lastensuojeluun liittyvät kysymykset. ”Oli shokki havaita, että edelleenkin suurin osa CSW-kokouksenkin osallistujamaista pitää teknologiaa kokonaan riskittömänä” ”Pelkästään pääsy teknologian käyttäjäksi ei riitä, lapsille ja erityisesti tytöille on tarjottava turvallinen pääsy huolehtivassa ympäristössä”, Munive kirjoittaa.
Plan halusikin omissa puheenvuoroissaan ja tapahtumissaan korostaa YK-päättäjille, ettei kehityksen ja tyttöjen aseman kannalta ratkaisevaa ole pelkästään opetuksen takaaminen, vaan koulujen turvallinen oppimisympäristö. Myös internetissä turvallisuuteen pitäisi kiinnittää huomiota nykyistä paremmin, jotta tytöt voisivat välttää tietoyhteiskunnan uudenlaiset, hyväksikäyttöön liittyvät riskit.
Teksti täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti